Bij het kopen van een woning krijgt u op meerdere manieren te maken met de Belastingdienst. Welke kosten dient u te betalen als u een woning heeft gekocht en welke kosten kunt u aftrekken bij uw belastingaangifte? Het begint bij de notaris;
Sleuteloverdracht.
Bij de sleuteloverdracht verrekent de notaris de overdrachtsbelasting. Dit is een heffing die u betaald aan de Belastingdienst omdat u een huis in uw bezit krijgt. De notaris verzoekt u om dit bedrag vóór de overdracht over te maken naar de derdengeldenrekening, dezelfde rekening als waar ook de waarborgsom of bankgarantie op gestort is. De overdrachtsbelasting bedraagt 2% van de koopsom van de woning. Bent u onder de 35 jaar, en heeft u niet eerder een woning gekocht, dan hoeft u geen overdrachtsbelasting te betalen (alléén bij woningen onder de € 440.000).
Belastingaangifte.
De koper draagt meestal de kosten van de overdracht van het huis en van het regelen van de hypotheek. Een aantal van deze kosten kunt u éénmalig aftrekken van het inkomen in het jaar van de aankoop. Als u in 2023 een huis koopt, kunt u deze kosten dus opgeven in de aangifte die u vóór 1 mei 2024 instuurt.
Voor een bestaande woning zijn de belangrijkste aftrekbare kosten:
- de notariskosten voor de hypotheekakte;
- de kosten van inschrijving bij het Kadaster;
- het voor de hypotheek noodzakelijke taxatierapport;
- de kosten van de Nationale Hypotheek Garantie;
- een bouwkundige keuring, indien nodig voor de hypotheek;
- de advies- en de bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur.
De betaalde hypotheekrente voor uw eigen woning kunt u aftrekken van het inkomen. Deze hypotheekrenteaftrek is een fiscaal voordeel. Er is helaas ook een fiscaal nadeel: het eigenwoningforfait. De hoogte hiervan is afhankelijk van de waarde van uw huis: de WOZ-waarde (wet Waardering Onroerende Zaken). Hierover draagt u een heffing af van in de meeste gevallen 0,35% (2023).
Hoe wordt de WOZ waarde bepaald?
De gemeente stelt de WOZ-waarde vast aan de hand van een taxatie en op basis van gegevens die bekend zijn over woningen (bijvoorbeeld het aantal vierkante meters). Ze taxeren steekproefsgewijs een aantal woningen. Op basis hiervan schatten ze de waarde van de woningen die ze niet taxeren. In 2023 is de waarde per 1 januari 2022 bepalend. Deze datum noemen ze de ‘waardepeildatum’. U kan bezwaar aantekenen tegen een te hoge WOZ-waarde. Door een te hoge WOZ-waarde betaald u namelijk te veel belasting. Op de website van de Rijksoverheid leest u hoe u bezwaar maakt.
Gemeentelijke belastingen.
De gemeentelijke belastingen worden niet verrekend via de jaarlijkse belastingaangifte, maar worden los in rekening gebracht. De hoogte van de heffingen kan afhankelijk zijn van de WOZ-waarde. Voorbeelden van deze heffingen zijn:
- rioolheffing;
- afvalstoffenheffing;
- waterschapslasten;
- onroerendezaakbelasting (ozb).
Doordat elke gemeente deze kosten zelf vaststelt, bestaan er grote verschillen tussen de heffingen per woonplaats. Bij de gemeente kunt u opvragen wat u betaalt aan gemeentelijke belastingen voor de aan te kopen woning.
Meer weten over het kopen van een woning?